Leerling zoekt studie, verslag van de Studievoorlichting havo en vwo op 23 november 2019

Op vrijdag 23 november vond op Het Assink lyceum locatie Bouwmeester een studievoorlichtingsmiddag plaats voor leerlingen van het havo en vwo. Oud-leerlingen van deze locatie vertelden over hun studie en hoe het is om te studeren. Keffin Hauser, docent geschiedenis en economie, heeft verslag gedaan van deze middag. Lees het hieronder.
 

HAAKSBERGEN - Er wordt druk gepraat, gegroet en gelachen in de binnenkomsthal van locatie Bouwmeester van Het Assink lyceum. Oud-leerlingen hebben een vrolijk wederzien met docenten van het voortgezet onderwijs. Inmiddels allemaal druk aan de studie, keren ze op vrijdag 23 november voor even terug naar de plek waar ze hun havo- of vwo-diploma hebben behaald, om de leerlingen van nu te vertellen over de opleiding die ze volgen.

Een uitgelezen kans om studies te leren kennen

De studievoorlichting door oud-leerlingen wordt voor de derde keer gehouden, na twee succesvolle eerdere edities. Het concept is simpel: studenten zijn verspreid over een aantal lokalen en geven daar een doorlopende voorlichting over de studie die ze na het voortgezet onderwijs hebben gekozen. De leerlingen van Het Assink lyceum lopen rond met een plattegrond waarop staat in welk lokaal welke studie te vinden is. Eén van hen is Alex IJspeerd, een vierdejaars leerling op het havo. Zijn toekomst staat hem nog niet helder voor ogen, laat staan de studie die hij wil volgen. Daarom is dit een uitgelezen kans om te horen wat er in de aanbieding is. ‘Natuurlijk zijn niet alle studies hier vertegenwoordigd, dat zou wat zijn. Maar je krijgt door de verhalen van de studenten in elk geval een idee over wat voor studies praktisch of juist heel theoretisch zijn. En ik heb een aantal studies leren kennen waarvan ik het bestaan helemaal niet wist,’ zegt hij.

Geen praktijk zonder theorie

Het theoretisch zijn van een studie blijkt een schrikmoment op te leveren voor de meeste leerlingen die de lokalen betreden. Stapels boeken, schriften vol aantekeningen en de verhalen over langdurige hoorcolleges doen enkele leerlingen elkaar verschrikt aankijken. Zelfs bij een op het oog praktisch lijkende studie als Fysiotherapie. ‘Natuurlijk ben je veel met beweging bezig,’ vertelt studente Margot Slothuis, terwijl een groep tieners aandachtig luistert. ‘Maar alle spieren hebben een Latijnse naam, zodat iedereen weet om welke spier het gaat. Die moet je allemaal uit je hoofd leren.’ Echt blokken dus? ‘Ja, op veel momenten wel. Je moet echt heel hard leren en ik had gewild dat ik dat op het voortgezet onderwijs soms iets serieuzer had gedaan, zodat ik een goede leertechniek had ontwikkeld.’

Een lokaal verder is het druk, hier zitten studenten die Diergeneeskunde volgen. Ook hier wordt het idee van een ontzettend praktische opleiding snel getemperd. ‘Je moet expert worden van zoveel verschillende dieren, die heb je niet zo één, twee, drie in je hoofd,’ zegt Gijs ter Woerds. ‘Wat dat betreft ben ik erg blij dat ik examen heb gedaan in biologie, want de overeenkomsten tussen het menselijk lichaam en dat van dieren zijn enorm.’ Wanneer hem door een leerling gevraagd wordt of er dan alleen maar theorie wordt gegeven op de desbetreffende studie, kan Gijs haar troosten. ‘Gelukkig niet! Je leert het meeste door mee te lopen bij bedrijven die met dieren werken. Of dat nu een dierenarts is of een veehouder.’

Eén codewoord: zelfdiscipline

De verschillen tussen een studievoorlichter van een opleidingsinstituut en een student zelf, zijn snel te ondervinden. De studenten vertellen een eerlijk verhaal, ze schetsen een realistisch beeld. Zo vertelt 3e-jaars studente Jolijn Bussink dat de door haar gekozen studie Sportkunde eigenlijk anders bleek te zijn, dan wat ze ervan verwachtte toen ze eraan begon. ‘Door de naam denken veel mensen dat het voornamelijk over sporten zelf gaat, maar de kern van de studie is organisatie en management. Werknemers bij grote bedrijven vitaal houden en daarvoor plannen schrijven. Uiteindelijk sprak het me meer aan dan ik verwacht had, maar het geeft aan hoe goed je je in een studie moet verdiepen.’

Bryan Rietman is dit jaar begonnen aan Toegepaste Psychologie en kan de vragen die hij gesteld krijgt van de leerlingen nog goed rijmen met toen hij zelf nog zoekende was naar een studie. ‘Veel vragen zijn gericht op de hoeveelheid werk dat een studie met zich meebrengt. En dat is gewoon niet te vergelijken met het voortgezet onderwijs. Daar word je nog zoveel begeleid, bijna aan de hand meegenomen naar de finishlijn, terwijl er op het vervolgonderwijs één codewoord is: zelfdiscipline. Zelf plannen, zelf regelen, zelf studeren; aan de bak dus! En dat is soms best lastig, want als je een middagje vrij hebt, is de verleiding natuurlijk erg groot om te gaan chillen of iets dergelijks.’

Op de voorlichtingsmiddag zijn ook afgestudeerden aanwezig die iets komen vertellen over het beroep dat ze uitoefenen. Onder hen is dhr. Bos, techneut bij de Commando’s Zeestrijdkrachten (CZSK). ‘De meeste leerlingen denken alleen maar aan vechten als het om het leger gaat, terwijl dit maar zo’n relatief klein deel is van Defensie. Als wij als mariniers in actie moeten komen tegen piraten, dan moet wel alles het doen. Als de motor, waarvoor ik verantwoordelijk ben, niet werkt, dan valt er helemaal geen actie te ondernemen.’

Tip: oefen nu alvast voor later

De studenten hebben ook nog tips voor hun oude school. ‘Er mag meer aandacht worden besteed aan de APA-normen, waarmee je in een verslag je bronvermelding dient te doen,’ adviseert Lotte Veldhuis, die de opleiding Gezondheid en Techniek volgt. Medestudente Kim Knoef beaamt dat, maar wijt het ook wel een beetje aan haar instelling van destijds. ‘Op het voortgezet onderwijs denk je vaak: weer zo’n dom verslag, ik heb wel wat beters te doen. Uiteindelijk blijkt dat je hier echt mee moet oefenen, want zonder begeleiding zoals je die je hier op Het Assink krijgt, is het echt knokken voor voldoendes.’

Na een middag geluisterd te hebben en gesprekken te hebben gehad met studenten van verschillende opleidingen, heeft Alex nog geen keuze gemaakt. ‘Maar ik heb wel een aantal richtingen kunnen afschrijven die me simpelweg niet aanspreken. En ik heb een goede kijk gekregen op wat studeren op zichzelf eigenlijk inhoudt. Dat is harder werken dan ik dacht! Dus dat betekent toch meer oefenen met samenvattingen en aantekeningen maken,’ lacht hij.