Wil Gradussen Award

Het Assink-leerling Henrike Koenderink wint Wil Gradussen Award

Prachtig nieuws voor onze leerling Henrike Koenderink; zij won dit schooljaar namelijk de Wil Gradussen Award! De Wil Gradussen Award is gekoppeld aan het zogeheten Honours-traject van de Universiteit Twente. Dit programma biedt gemotiveerde vwo-leerlingen extra uitdaging op academisch en sociaal gebied naast hun reguliere vwo-programma op de middelbare school. Het Assink lyceum is ontzettend trots op Henrike en we feliciteren haar van harte met het behaalde resultaat.

Grote persoonlijke groei

Niet iedere leerling wordt tot het Honours-traject toegelaten, dus deelname is al een prestatie op zich. Daarnaast heeft Henrike het traject ook nog eens met succes afgerond, waarvoor zij een certificaat van deelname ontving. En als kers op de taart wist zij ook nog eens de bijbehorende Wil Gradussen Award in de wacht te slepen. Deze prijs - vernoemd naar één van de grondleggers van het Honours-programma - wordt jaarlijks toegekend aan de leerling die binnen het programma de grootste persoonlijke groei doormaakt, zowel qua academische houding als op persoonlijk vlak. Een prachtige en hele knappe prestatie!

Keuze door speciale commissie

Van alle deelnemers worden vier leerlingen door de docenten voorgedragen als kandidaten. Dit jaar was Henrike één van hen. Een speciale commissie komt bijeen om uit de vier leerlingen een winnaar te kiezen. Bij het beoordelen van de kandidaten kijkt de commissie naar de getoonde persoonlijke ontwikkeling en de reflectie daarop. Alle vier de kandidaten lieten dat op een heel verschillende, eigen manier zien. En dat maakte de keuze niet gemakkelijk. Dat de keuze uiteindelijk op Henrike viel, kwam volgens de commissie door haar onderscheidende prestaties op sociaal vlak. “Doorslaggevend bij de keuze voor Henrike was de manier waarop zij zich bewust is geworden van de invloed die zij heeft op de interactie met anderen. Sociale interactie en bewust omgaan met je eigen rol daarbinnen is een essentiële academische vaardigheid en een fundamentele eigenschap die voorwaardelijk is voor succesvolle samenwerking en voor grote (wetenschappelijke) resultaten. Henrike heeft laten zien dit in zich te hebben.”

“Complete verrassing dat ik heb gewonnen”

Henrike over haar deelname aan het Honours-traject: “Na aanraden van sommige docenten op Het Assink ben ik gestart met mijn deelname aan dit pre-University traject. Dit traject begon definitief in het vijfde jaar. We werden direct vanaf het begin uitgedaagd om onze eigen denkwijze te ontwikkelen en hier kritisch naar te kijken. Dit traject, waarbij verschillende projecten en onderwerpen werden behandeld, was een leerzame tijd. Uiteindelijk moest je ook feedback op jezelf geven, in de vorm van een paper over je eigen kritische denken. Daarmee kon je de Will Gradussen Award winnen. Na de beoordeling van mijn paper werd ik samen met drie anderen geselecteerd voor een interview en uiteindelijk bleek dat ik gewonnen had. Dat was echt een complete verrassing. Het moeilijke was wel dat het nog een week geheim moest blijven, maar om aan het eind alle verbaasde blikken te zien was erg grappig. Ik kan het traject zeker aanraden aan anderen, vanwege alles wat je leert en de nieuwe mensen die je ontmoet.”


 

Wil Gradussen Award